siergrind en grasdallen
Voor het verharden van opritten, fietspaden, wandelplaten, tuinpaden,.... kan men gebruik maken van grasdallen en verschillenden soorten gravel of siergrind (grijze steenslag, dolomiet, parkgoud, rode grind,...). Het voordeel van grind is dat het eenvoudig en snel gelegd kan worden alsook goed waterdoorlatend is.
Het nadeel daarentegen is dat het niet egaal blijft liggen als men er met een wagen, fiets, rolstoel, kruiwagen,...over rijdt. Daarom zijn er kunststof platen of netten met honinggraad structuur beschikbaar die stabiliteit geven aan het siergrind of zand zonder zichtbaar te zijn, zodat alles op zijn plaats wordt gehouden. Een poreus geotextiel, aan de onderkant van de plaat, voorkomt dat het grind onder de plaat wegzakt en zo op termijn de plaat terug naar boven duwt.
Let wel op, niet alle netten voor grindstabilisatie beschikken over een geotextiel of zijn geschikt om veel met de wagen over te rijden. Vraag dan ook raad bij uw Gedimat verdeelpunt zodat u de juiste honinggraad plaat koopt voor uw toepassing.
Lees meer
Advies voor bouwers
Bekijk onder andere in deze video hoe nidagravel platen geplaatst moeten worden voor een optimale stabilisatie van siergrind.
Bekijk het advies
Lees meer over siergrind en grasdallen
Dolomiet
Dolomiet of Bitterkalk werd oorspronkelijk genoemd naar de Franse mineraloog Déodat de Dolomieu. Het is een sedimentair kalkgesteente bestaande uit calcium- en magnesiumcarbonaat, en de formule is: CaMg(CO3)2.
Dolomiet ontstaat door verkitting van kalkhoudend zand.
Dolomiet is iets zwaarder en harder dan gewone Kalksteen. Het wordt vooral in de Italiaans-Oostenrijkse Alpen, die bekend staan als de Dolomieten, teruggevonden, maar ook in België zijn een aantal Dolomiet-groeves aanwezig
Parkgoud
Zijn goudgele kleur was de reden om het PARKGOUD te noemen.
Als bouw- en siersteen is de grondstof heel bekend. Het wordt gebruikt in beroemde gebouwen zoals de Abdij van Orval of de Gotische Kathedraal van Avoith, maar ook in de Nationale Bank van Belgie. Het kaliber 0/6 is speciaal geschikt voor voetpaden, terwijl voor rijpaden het kaliber 0/18 het meest wordt gebruikt. Wanneer een korrelachtig effekt moet worden verkregen, of een drainage het doel is van de bedekkingslaag, gebruikt men het kaliber 6/18.
Tegenwoordig mengt men ook Parkgoud met cement. Het doel daarvan is het stabiliseren van het product zodat de toplaag slijtvaster wordt. Men vermengt bij voorkeur een bleek cement met het Parkgoud om de specifieke kleur te behouden. Een te donker cement zou immers de globale kleur teveel beïnvloeden.
Wenst U meer informatie ?? Aarzel niet ons te raadplegen.
Stel een vraag